Alles over eten en diëten bij Afslankdieet.be!

DASH-dieet: Het allerbeste dieet!

DASH dieet: Het allerbeste dieetHet DASH-dieet is opnieuw verkozen tot het allerbeste dieet ter wereld. Zo schrijft Het Laatste Nieuws. De voedingskenners en medische wereld zijn razend enthousiast! Niet alleen is het een uitstekend dieet om overtollig gewicht te verliezen, het helpt ook tegen een hoge bloeddruk. Het dieet gaat uit van gezond en evenwichtig eetpatroon met veel granen en veel beweging! Maar wat houdt het DASH-dieet nu juist in?

Volle granen: 6 tot 8 porties per dag

Granen zijn een absolute must in het DASH-dieet. Per dag 6-8 porties is de aangeraden hoeveelheid. En dat zijn de meesten onder ons niet gewoon! Een portie granen kan je gelijkstellen aan een snee brood of 100g pasta of rijst.

Wat je het best kan doen is dit verspreiden over de drie maaltijden. Ga ‘s ochtends voor twee sneetjes brood, ‘s middags voor 250g pasta, ‘s avonds voor 250g rijst en een extra sneetje brood en je bent er sneller dan je denkt. Natuurlijk kan je dit na verloop van tijd wat gaan afwisselen. Anders wordt het wat eentonig.

Groenten en fruit: 4 tot 5 porties per dag

Dat groenten en fruit goed voor je zijn, hoeven we je al lang niet meer te vertellen. Ook in het DASH-dieet komen deze twee gezonde makkers langs. Opnieuw ga je deze porties best weer verdelen over de verschillende eetmomenten en over verschillende vormen.

Een glaasje fruitsap bij het ontbijt, fruit als ochtendlijke snack en misschien wat gestoomde groenten om 4u. Je kan alle kanten uit met groenten en fruit. Soep, groentehapjes en dergelijke. Experimenteer er gerust op los. Met 4-5 porties per dag heb je genoeg mogelijkheden!

Zuivelproducten: 2 tot 3 porties per dag

Zuivelproducten zijn altijd wat tricky. Ze zijn gezond, maar kunnen ook veel vetten bevatten. Kies dus steeds voor vetarme melkproducten zoals de meeste yoghurts, magere of halfvolle melk.

Melk past natuurlijk goed bij het ontbijt en meer bepaald bij ontbijtgranen (Weet je nog, die waren belangrijk!). Slechte slapers kunnen ook genieten van een warme kop melk in de avond. Maar verder ga je best voor yoghurt en magere kazen.

Vlees, vis en gevogelte: 2 porties per dag

Dat komt neer op 200g per dag. Niet echt veel dus, en je gaat best voor mager vlees. Hou het ‘s avonds bij melkproducten, fruit, groenten en graanproducten om te compenseren. Eet je kip of ander gevogelte? Laat het vel langs de kant: één en al vet!

Vetstoffen: 15ml of 15g per dag

Hier kijk je waarschijnlijk niet van op. Als je wil vermageren, moet je minder vetstoffen eten. Het helpt dat je ook minder vlees eet om hierop te besparen. Maar denk er vooral aan niet te veel boter/margarine op de boterham en niet te veel boter/olie in de pan!

Noten, zaden en gedroogde groenten: 4 tot 5 porties per week

Zoek alvast je favoriete nootsoorten en zaden uit. Dit is een gebruik dat bij ons nog wat ingeburgerd moet worden. Het eten van noten en zaden is zeer goed voor het lichaam maar gebeurd in onze streken nog veel te weinig. Ze zijn nochtans uitstekend voor ‘s avonds voor de televisie!

Suiker: 4 tot 5 porties per week

Ook deze zijn per week. Dit is een pak minder dan je waarschijnlijk gewend bent. We zijn allemaal erg aangetrokken tot suiker, maar het is niet altijd even goed voor ons. Zeker niet voor onze strakke figuur. Matigen is dus de boodschap. Ga lever voor noten en zaden in de plaats.

Rustig met zout: 6 gram per dag

Ook zout is niet zo gezond voor ons als we zouden denken. Dat komt omdat we er tegenwoordig erg veel van eten, zonder dat we het beseffen. Trek eens de koelkast open en kijk eens hoeveel zout er in de voorverpakte producten zit. Je mond zal openvallen!

6 gram zout per dag is voldoende. Ga er dus niet te kwistig mee om! Mede door deze maatregel is het DASH-dieet erg goed voor je bloeddruk!

Het succes van het DASH-dieet

Het grote aantal vezels dat je opneemt als je het DASH-dieet volgt zorgt ervoor dat je steeds een verzadigd gevoel hebt. In tegenstelling tot andere (crash-)diëten loop je niet de hele dag op wankele benen met en knorrende maag.

Elke degelijke diëtiste heeft het je wel al gezegd: Sporten is cruciaal. Dat is zo bij elk dieet. Regelmatige lichaamsbeweging zorgt voor een beter metabolisme en dus een betere verwerking van je voeding.

Kortom: Het DASH-dieet is gebaseerd op granen & vezels, groenten & fruit, vetarme melkproducten en een verminderde inname van suiker en verzadigde vetten. Sla daarboven nog even het zout over en je zal merken dat zowel je cholesterolwaarden als je gewicht in de juiste richting evolueren.

 

Succes!

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Product ‘In de kijker: Water’

Categorieën